onsdag 3. november 2010

Vær beredt!


Hva kan gå bra?

Jeg vil ha personale ansatt på deltid. Og vil derfor ikke lønne dem med mindere det er prosjekter i gang. Og er det slik at det er en del å gjøre, blir det penger i kassen. For eksempel vil servitører/garderobeans
l ha en lønn innenfor tariff på 110 kr timen, med tillegg for arbeidstid melom 21:00 og 06:00. Dette vil være innleid arbeidskraft. De vil kunne være til tjeneste for 220 kr i timen. Det tilsier 50% avkastning pr servitør i et arrangement.

Det som også gir opptur er lystne mennesker, et babyboom, en forerlskelsstorm eller bedret personlig økonomi generelt sett når det gjelder hele Norges befolkning.

Hva kan gå galt?

Det finnes ikke kunder. At personlig øknonomi nivået syker. At mennesker ikke lenger liker å ha julebord, eller å finne kjærligheten. Det værste senarioet er hvis jeg jeg sitter igjen med uforrutsette kostnader hvor jeg ikke vil være kapabel til å betale. Derfor vil dette belaste meg privat i og med at det er et enkeltmannsforetak.
Det som skal gjøre for at forretningsplanen skal gå i boks, avhenger mye av markedsføringen. Det å nå ut til kunden, og få nok etterspørsler. Skaffe store og viktige forretningspartenere og underleverandører. Det er også vikig å unne stille med konkurransedktige priser, kunne tilby kundene løsninger som de selv ønsker og fortsatt "ikke leke butikk".

Noe som kan være lurt å tenke på er om man heller skal starte opp et AS enn å ta et enkeltmannsforetak i forhold til risiko.
Også det i forhold til å skulle utvide til Bergen og Trondheim. At det vil være nødvendig med en utvidelse med rask virkning kan jeg si sikkert at ikke vil skje i og med at konkurrentene er mange. Det som er viktig er å etablere og konsenterere seg på markedsføring og et solid varemerke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar